Jak zacząć biegać?

Opublikowano 04.01.2015

Nie wiesz jak zacząć biegać? Ważna jest motywacja, sprawia ona, że treningi stają się łatwiejsze. Poznaj informacje dotyczące biegania dla początkujących.

Jeżeli lubicie wyzwania, powinniście zacząć biegać. Wbrew opinii malkontentów, bieganie daje sporo przyjemności. Wystarczy rozpocząć swoją przygodę od małych dystansów i stopniowo zwiększać je, aby móc biegać bez problemów kilka, a nawet kilkanaście kilometrów dziennie. Z czasem bieganie stanie się dla was naturalnym elementem zdrowego stylu życia.

BIEGANIE JAK NARKOTYK

Jeżeli zastanawiacie się jak zacząć biegać, najpierw warto uświadomić sobie, ile korzyści przyniesie wam ten sport. Dzięki temu łatwiej przekonacie się do aktywności, a chęci do działania szybko się znajdą. Biegając zbudujecie lepszą sylwetkę, wzmocnicie mięsnie, zadbacie o prawidłową postawę, wasz organizm będzie pracował efektywniej i szybko poprawicie kondycję. Lepsza wydolność organizmu dobrze wpłynie na układ krążeniowy, a to świetna profilaktyka chorób serca. Uwolnicie również endorfiny, które dodadzą wam siły i napełnią pozytywną energią.

W CZYM BIEGAĆ?

Podjęcie wyzwania oznacza przygotowania. Pierwszy start wiąże się z dużym wysiłkiem. Jeśli nie jesteście pewni swoich możliwości, wybierzcie się do lekarza sportowego i sprawdźcie stan waszego organizmu. Samodzielnie możecie natomiast zminimalizować ryzyko kontuzji poprzez dobranie odpowiednich butów do biegania. Nie zapomnijcie również o ubiorze dostosowanym do panujących warunków atmosferycznych. Mając już motywację i zadając sobie pytanie: „jak zacząć biegać?”, pomyślcie o doborze odpowiedniego stroju.

BUTY DO BIEGANIA

Wygodne buty do biegania to podstawa. Powinny być wytrzymałe i komfortowe w noszeniu, chronić przed odciskami i otarciami. Podeszwa buta powinna posiadać elementy amortyzujące w okolicy pięty i kłębu palucha. Pamiętajcie też, że podczas biegania stopy puchną, dlatego wybierzcie obuwie o pół do jednego rozmiaru większe niż te, które nosicie na co dzień.

STRÓJ DO BIEGANIA

Podobnie jak w przypadku butów, zwróćcie uwagę na materiały, z których wykonana jest koszulka, bluza, kurtka czy spodnie do biegania. Ważnym elementem stroju biegacza jest top albo funkcyjna koszulka do biegania. Są zdecydowanie lepsze od bawełnianego T-shirtu. Dzięki wykorzystanym materiałom wilgoć jest skutecznie odprowadzana z powierzchni ciała. Nie grozi wam ani wyziębienie, ani przegrzanie.

Warto zainwestować również w ciepłochronną bluzę, która przyda się w chłodniejsze dni. Dzięki wewnętrznej stronie drapanej zapewnia izolację cieplną i ochroni przed zimnem, a specjalne wstawki z dzianiny dziurkowanej gwarantują cyrkulację powietrza i przyjemne środowisko dla ciała. Zastosowanie elastycznych tkanin pozwala na swobodę ruchów, której nie moglibyśmy oczekiwać po klasycznej bluzie z bawełny.

Przy wyborze spodni zwróćcie uwagę na regulowany obwód oraz funkcjonalne kieszenie do schowania drobiazgów, na przykład kluczy czy chusteczek higienicznych. Sam krój spodni zależy już od waszych preferencji – nie ma znaczenia, czy będą to dopasowane legginsy czy model z luźnymi nogawkami.

PLAN BIEGANIA

Po zaopatrzeniu się w niezbędne rzeczy przyszedł czas na zaplanowanie treningu. Przygotujcie plan biegów z dniami i godzinami i zapisujcie swoje postępy. Bieganie dla początkujących wymaga konsekwencji - dążenie do wyznaczonych celów i osiąganie ich poszczególnych etapów jest bardzo ważne, bo zapewnia dużą dawkę motywacji na kolejne dni.

Przed biegiem nie zapomnijcie dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilość płynów. Aby nie odwodnić się na trasie, weźcie ze sobą pełny bidon wody. Zacznijcie od spokojnego biegu. Dobrym sposobem jest połączenie biegania z marszem bądź truchtem. Stopniowo będziecie zmieniać proporcje, zwiększając udział biegu. Pierwszy trening powinien trwać nie dłużej niż 15 minut. Prędkość biegu powinna być dostosowana do waszych możliwości – biegnijcie tak, aby nie dostać zadyszki. Aby się nie poddać, wyznaczcie trasę - dotarcie do celu na pewno was zmobilizuje.

Biegać należy 3 do 4 razy w tygodniu. Przerwa między treningami powinna wynosić maksymalnie dwa dni. Ten okres w zupełności wystarczy do regeneracji organizmu, a jednocześnie nie wybije was z rytmu.

Tematy powiązane z tym artykułem: moda bieganie buty do biegania odzież do biegania moda sportowa
Brak komentarzy. Bądź pierwszym, który skomentuje.
Dodaj komentarz

Komentarze